SD: M slösar skattemedel till förmån för MP | Sverigedemokraterna Region Stockholm

SD: M slösar skattemedel till förmån för MP

Msciwoj Swigon, trafikansvarig och vice gruppledare för SD i Region Stockholm.

Förhandlingar med regeringen om fördyrningarna av tunnelbanan har resulterat i att kostnader snedfördelats till Region Stockholms nackdel, menar Sverigedemokraterna i Region Stockholm. Det rör sig om en kostnad på ytterligare tre miljarder kronor som regionen tvingas betala.

– Fördyringen beror på oförutsedda byggkrav som regeringen drivit igenom. Det är beklagligt att Moderaterna inte förhandlat fram ett bättre avtal, säger Msciwoj Swigon, trafikansvarig hos SD i Region Stockholm.

Den S- och MP-ledda regeringen och Stockholmsförhandlingens representanter har lyckats förhandla bort nästan en miljard kronor av sina kostnader för de tunnelbaneprojekt som redan är fullt igångsatta. Pengar som SD i Region Stockholm menar kommer tvingas finansieras av Stockholms trängselskatt från bilister.

– Det går inte att undvika funderingar om att Moderaterna i Region Stockholm lägger sig platta för att blidka sin bilfientliga förhandlingspartner Miljöpartiet. Regeringen och regionen borde ha lika stort intresse att se över de behov som ett framtida Stockholm har och som kräver utbyggd infrastruktur för bil och kollektivtrafik, säger Msciwoj Swigon (SD).